Veckans tips!

Resilience, som kan översättas till återhämtning, spänstighet och motståndskraft, består av fem pelare: självmedvetenhet, mindfulness, egenomsorg, positiva relationer och syfte. Genom att stärka dessa blir vi mer motståndskraftiga och tacklar utmaningar på ett mer konstruktivt och bra sätt. Här ger Moves Maria Lysell sina tips på hur du kan gå tillväga.

1. Ge dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas, som får dig att må bra och som ger energi. Var snäll mot dig själv och känn dig nöjd över din insats, även om det inte alltid faller ut enligt plan.

2. Dra lärdom av dina misstag utan att se dem som misslyckanden. Försök avdramatisera situationen och inte ta det så allvarligt. Se det istället som en möjlighet att göra annorlunda nästa gång. Påverka det du kan och släpp resten. Genom att våga pröva, misslyckas och pröva igen bygger du upp både motståndskraft och självförtroende.

3. Utveckla nära relationer på din arbetsplats. Ett starkt nätverk gör dig mer motståndskraftig och ger ett gott skydd att falla tillbaka på. De med starka band på jobbet är ofta lyckligare i sin yrkesroll.

Nyfiken på mer? Kontakta gärna Maria Lysell eller någon annan hos oss på Move för ett möte.
Arkiv
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015