Spel spelar allt större roll i arbetslivet

Spel har gått från att vara nöjesprodukter till att hjälpa arbetstagare höja sin kompetens via serious games. Det har gått sjuttio år sedan Thomas T. Goldsmith Jr. och Estle Ray Mann utvecklade det första kända elektroniska spelet; en missil-simulator som fick det fantasieggande namnet ”Cathode ray tube amusement device” som byggde på katodstrålar och en enkel skärm. Tingesten varken introducerades för allmänheten eller fanns att köpa. 2018 är nöjesspel tillgängliga i var människas telefon. Och drygt 2 miljarder människor spelar regelbundet, varav nästan en miljard spenderar pengar på att köpa spel eller köpa föremål i spelen. Men vi spelar inte bara för nöjes skull. Spel har gått från att vara rena nöjet till att också kompetensutveckla arbetstagare genom så kallade serious games. 2018 beräknas serious games omsätta 4 miljarder dollar. Läs hela artikeln, som Joakim Eklund från Move Management har skrivit, här.
Arkiv
2019
2018
2017
2016
2015
2014