vad är meningen med arbetslivet?

Vad är meningen med arbetslivet? 

Fler människor har börjat omvärdera vad meningen med livet är och fattar allt fler beslut därefter. Men om vi fokuserar på jobbet, vad är egentligen meningen med arbetslivet? I arbetslivet värderas meningsfulla arbetsuppgifter högst, vilket ger de företag som tar hänsyn till detta ett försprång. Vi har därför tagit fram tre tips för hur du som chef kan hjälpa dina medarbetare till ett mer meningsfullt arbete.

Det är ingen hemlighet att meningsfullt arbete spelar roll. Människor har nu börjat omvärdera vad som verkligen betyder något i livet, vilket gjort att meningsfulla arbetsuppgifter trumfar både lön och arbetsbelastning. Forskning visar att meningsfullhet höjer medarbetarnas engagemang i verksamheten med så mycket som 75%.

Vad det innebär skiljer sig däremot från person till person, och chefer behöver ta reda på vad just deras medarbetare drivs av. För att besvara den frågan har vi tagit fram tre tips för företag i alla storlekar.

Prata om vad som är meningsfullt

Det bästa sättet att ta reda på hur arbetet kan göras mer meningsfullt är att prata om det. Det kanske låter uppenbart, men de flesta samtalen har under det senaste året kretsat kring distansarbete och återgång till arbetet. Det har gjort att meningen med arbetet glömts bort att prata om, eller ens tänka på. Det har därför blivit viktigare än någonsin att ta reda på hur medarbetare faktiskt känner inför arbetet de lägger ner dag ut och dag in. Det kan kännas obekvämt, men oavsett vilka frågor du ställer är det viktigt att låta alla förklara hur de känner. Det som sägs kan nämligen fungera som grund för hur du hjälper dem till ett mer meningsfullt arbete.

Lyssna på feedback med andra öron

Det är svårare att upptäcka brist på mening än att känna igen meningsfullt arbete. Det förstnämnda är något som förändras över tid och som ofta maskeras genom harmlösa klagomål. Du som chef behöver därför visa nyfikenhet för vad medarbetarna egentligen menar med sitt missnöje istället för att försöka lösa problemet i stunden. Försök att hitta meningen bakom det som sägs och försäkra dig om att du förstått rätt. Det leder till att människor blir mer benägna att berätta hur de känner och vad de behöver.

Great minds think alike

Det är viktigt att anstränga sig för att hjälpa medarbetare finna mening i arbetet för att behålla verksamhetens värde. Det är också viktigt i rekryteringssammanhang. Satsa på att rekrytera medarbetare som delar era värderingar, drivkrafter och engagemang och gör det till en del av er rekryteringsstrategi.

Vill du veta mer, behöver tips eller hjälp? Välkommen att höra av dig till oss!
Till kontaktsidan!

Relaterade inlägg

Tillitsbaserat ledarskap i praktiken – så funkar det
Har du ett coachande förhållningssätt eller ger du svar?
Skapa bättre samtal genom att lyssna på riktigt
Top
Erbjudande

Boka kostnadsfri rådgivning här

Ibland är det bra att få ett nytt perspektiv på en fråga. Vilka utmaningar står du inför? Låt gärna oss vara ditt bollplank.