Har du ett coachande förhållningssätt eller ger du svar?

Fördelarna med att ha ett coachande förhållningssätt är många. Det hjälper dina medarbetare att utvecklas, fatta beslut eller komma till insikt. Det ökar också engagemang och skapar större ansvarstagande vilket ofta leder till ökade prestationer, personlig utveckling och bättre resultat.

3 tips för ett coachande förhållningssätt

Genom coachande samtal kan medarbetaren själv hitta lösningar på sina utmaningar. Du själv behöver inte förstå eller ta över utmaningen utan låt istället medarbetaren styra innehållet i samtalet genom att ställa öppna frågor för att själv komma fram till lösningen.

Här nedan delar vi 3 tips på hur du får till ett coachande förhållningssätt.

1. Ställ öppna frågor

Vilka möjliga lösningar finns det? Vad behöver du för att komma vidare? Hur har du löst liknande situationer tidigare? Vad behöver du just nu? Vem behöver du hjälp av?

2. Lyssna aktivt

Ge personen utrymme att dela sina idéer och åsikter och visa att du verkligen lyssnar. Lyssna inte bara på vad som sägs utan även på hur det sägs och vad som inte sägs.

3. Fokusera på möjligheterna

Ställ framåtriktade frågor med fokus på att allt är möjligt. Ett exempel kan vara ”Vad har hänt när det är klart?”, som att det är självklart att det kommer att genomföras.

 

Nyfiken på fler tips? Kontakta gärna oss!

Relaterade inlägg

Facilitering: Att skapa effektiva möten och workshops
Top
Erbjudande

Boka kostnadsfri rådgivning här

Ibland är det bra att få ett nytt perspektiv på en fråga. Vilka utmaningar står du inför? Låt gärna oss vara ditt bollplank.