Effektiv feedback

Varför ska du ge mer feedback?

Forskning visar att feedback som ges på rätt sätt bidrar det till utveckling, lärande, förbättrade prestationer och ett positivt arbetsklimat. Ändå använder vi det ofta mer sällan än vi tror. När Simon Elvnäs och hans forskargrupp frågade chefer hur mycket av sin tid de uppskattade gick till feedback svarade de 40% medan analysen visade att det egentligen var mellan 0-2%.

En del i skillnaden kan vara att vi tror att vi ger feedback när vi i själva verket ger uppskattning eller uppmuntran. Det är förstås också bra, kopplat till relationsbyggande, men det bidrar inte till utveckling av våra prestationer framåt då det inte ger någon tydlig information. Så vad är bra att tänka på för att lämna effektiv feedback?

Här kommer 5 tips:

  1. Var specifik och tydlig – koppla till beteende

Ge konkreta exempel på vad du observerat och var konstruktiv. Fokusera på beteendet, inte personen. Istället för att uppfattas som en bedömning ger du då en återkoppling som går att agera utifrån. Beskriver du dessutom konsekvens av beteendet så ökar du tydligheten.

  1. Strössla med positiv och förstärkande feedback

Positiv feedback ger större effekt på beteenden än korrigerande feedback. Eftersom vår hjärna fokuserar mer på det som upplevs negativt och hotande rekommenderas att vi ger minst 5 gånger så mycket positiv feedback. Då bygger vi också upp den tillit som är grunden för att nå fram med korrigerande feedback.

  1. Utgå ifrån din egen upplevelse och känsla

Använd jag-budskap och beskriv din upplevelse av det som hände. Då ökar du möjligheten att nå fram med din återkoppling och minskar risken för försvarsmekanismer och diskussion kring tolkningar av vad som hände.

  1. Välj rätt tillfälle

Ge återkoppling nära i tiden och, speciellt vid korrigerande feedback, se till att mottagaren har tid att ta emot och diskutera din feedback.

  1. Rätt mindset och avsikt

Syftet med feedback är bidra till utveckling och lärande. Visar du att det är din avsikt så ökar också möjligheterna att nå fram. Se feedback som en gåva där du hjälper någon att lyckas bättre.

 

Sätt igång att strössla med positiv feedback! Är du redan van vid att ge uppskattning så har du en bra start – lägg till det specifika beteendet så får ni båda ut ännu mer av din input.

Nyfiken på fler tips? Kontakta gärna oss!
Till kontaktsidan!

Relaterade inlägg

Tillitsbaserat ledarskap i praktiken – så funkar det
Har du ett coachande förhållningssätt eller ger du svar?
Skapa bättre samtal genom att lyssna på riktigt
Top
Erbjudande

Boka kostnadsfri rådgivning här

Ibland är det bra att få ett nytt perspektiv på en fråga. Vilka utmaningar står du inför? Låt gärna oss vara ditt bollplank.