Se upp för riskerna med starka kompisrelationer på jobbet

Moves Alexandra Thomas intervjuas i medlemstidningen Ingenjören.

Att ha en nära relation med en kollega på jobbet kan vara en stor trygghet. Men se upp så att kompisrelationen inte väcker irritation eller bromsar dig i karriären.

Visst finns det en trygghet i att ha en kollega som också är ens bästa kompis – och det kan också vara en styrka. Två kollegor som känner varandra väl vågar mer och vågar även misslyckas. Parhästarna kan på så vis vara värdefulla i verksamheten genom att de driver och pushar varandra.

– Det finns en trygghet i att ha en nära relation på jobbet, du är aldrig ensam och det blir sannolikt roligare att gå till jobbet, säger Alexandra Thomas, psykolog och ledarutvecklare på Move Management.

Kan väcka irritation

Men, det finns saker man bör se upp med. I starka relationer finns en risk att man blir exkluderande så att andra känner sig utanför, eller ger upp i försöken att komma in i vänskapen.
– Nära kompisrelationer kan väcka irritation hos andra. Om du har en bästis på jobbet är det extra viktigt att tänka på att vara inkluderande och bjuda in andra i era samtal, säger Alexandra Thomas. Tänk på att undvika interna skämt och att prata om sådant som ni gjort tillsammans som gör att andra kan känna sig utanför. Visa intresse för dina kollegor, fika med andra och ta initiativ till att jobba med olika personer och i olika konstellationer, är några av tipsen från Alexandra Thomas.

– Det kan vara små subtila signaler som gör att andra känner sig exkluderade, att man ständigt ser samma personer skratta tillsammans utan att förstå vad det handlar om, eller att parhästarna har egna informella möten efter ett gemensamt.

Konkurrens inom gruppen

Ett vanligt problem som Alexandra Thomas möter i grupper där samarbetet inte fungerar är att det bildats olika undergrupper som hålls ihop av starka relationer. I värsta fall kan det leda till konkurrens och långvariga konflikter inom gruppen.

– Subgrupperna sluter sig till varandra och jobbar parallellt istället för tillsammans, så i praktiken är det inte något team, förklarar hon.

För att undvika osunda grupperingar bör man som chef tänka på att variera hur medarbetare jobbar tillsammans i en grupp. Genom att skapa olika konstellationer får gruppen också tillfälle att lära känna varandra bättre. Att teamets medlemmar känner trygghet med varandra och vågar testa idéer och lösningar, lägger även grunden till en mer kreativ atmosfär.

Läs hela artikeln via länken.
Arkiv
2021
2020
2019
2018
2017
2016